Interjú Weil Zoltánnal, az eKofa termékmenedzserével
Az eKofa.hu azoknak segít, akik szeretnék helyi termékeiket eladni, és azoknak, akik ilyen termékeket szeretnének fogyasztani. Ez a kialakult veszélyhelyzet miatt akár problémás is lehetne, de az eKofa, a piacok alternatívájaként, lehetővé teszi, hogy friss, ellenőrzött minőségű termékek kerülhessenek az asztalunkra.
A Hack The Crisis Hungary esemény azzal a céllal zajlott le, hogy Magyarország fejlesztői olyan megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek a koronavírus okozta nehéz helyzetben támogatják a kulcsfontosságú szakembereket, szervezeteket, közösségeket, illetve oktatási intézményeket. A kisvállalati kategória nyertesének az OTP Mobil Kft., a Simple applikáció és a SimplePay fizetési rendszer fejlesztője és üzemeltetője ajánlott fel támogatást.
Ti lettetek a HWSWS Hack the Crisis országos online ötletverseny és hackathon kisvállalatokat segítő kategória nyertesei. Milyen tapasztalat szülte a kezdeményezéseteket? Volt már egy korábbi közvetítő hálózatotok, vagy pusztán jó kapcsolatot ápoltatok a termelőkkel?
Az Egri Újságíró Egyletben már évekkel ezelőtt próbálgattuk, hogy hogyan lehetne egy olyan bizalmon alapuló élelmiszer értékesítési rendszert működtetni, ahol a termelői piacokon nem otthonosan mozgó városi emberek is hozzájuthatnának minőségi, helyi élelmiszerekhez. Innen jött az ötlet, hogy nem elég a kínálatot elérhetővé tenni egy webshopban, hanem a kosárba mellé kell rakni a „bizalmat” is. Ezt a bizalmat a mi esetünkben az eKofa szolgáltatja, aki egy mezőgazdaságban jártas személy, sok esetben maga is kistermelő. Ő az, aki vállalja, hogy felkutatja azokat a termelőket, akik jó minőségben termelnek és az általa ellenőrzött és válogatott portékákat a vásárlókhoz eljuttatja. Bemutatja őket és a termelési módjukat egy kis Instagram, YouTube, vagy Facebook videóban, rendszeresen felkeresi őket és beszámol a vásárlóknak az aktuális termékekről. A vírushelyzet hatására újragondoltuk a korábbi elképzeléseinket, és immár online fizetési lehetőséggel kiegészítve, érintésmentes megoldással kínáljuk az eKofa szolgáltatásait. termékeket.
Az online fizetési rendszer tervezésénél és a partner kiválasztásánál mi volt az elsődleges szempont?
Két fő szempont alapján választottunk. Az elsődleges a rugalmasság és a késedelemnélküli bevezethetőség, míg második szempont a szolgáltatás ára és a hozzá tartozó támogatás milyensége volt. Miután körülnéztünk a szolgáltatók között újabb szempontként jött szóba a mi rendszerünkhöz való illeszthetőség költsége, illetve az az elvárás, hogy a fizetési rendszer ne magát, hanem minket helyezzen az előtérbe és a vevők adatai biztonságban legyenek.
Mik az eddigi tapasztalataid a SimplePay rendszerrel kapcsolatban?
A SimplePay nem volt ismeretlen számunkra, hiszen más összefüggésben már használtuk, igaz, akkor aggregátor közvetítőn keresztül. A tapasztalataink kedvezőek voltak, könnyen és gyorsan illeszthettük be az oldalunkba és a vevők nagyrészének sem volt ismeretlen a megoldás, így bizalmi problémákat sem generált. Az eKofa.hu esetében hasonló szempontok vezettek: a rendszer bejáratottsága és illeszthetősége volt kiemelten fontos. Talán az árazás áttekinthetősége volt az egyetlen, ami néhány órás utánajárást igényelt, de végül azt is megértettük.
Az online kártyás fizetés a járványidőszak alatt igencsak előnyös lehet a kereskedőknek, a vásárlók biztonsága érdekében. Hogy látjátok, mennyire lesz népszerű ez a fizetési mód egy jellemzően készpénz-centrikus területen, amilyen a termelői piac? Vannak erre már visszajelzéseitek?
Nagy sebességgel zajlik ezen a területen is a járvány miatt kikényszerített szemléletváltás. Ezek a fizetési módok átlátható és követhető tranzakciókat eredményeznek, amik ennek a szegmensnek nem voltak a sajátjai. Sokan azt gondolják, hogy a kártyás fizetés és az online vásárlás használata valami generációs kérdés, de az a tapasztalatunk, hogy ez csak részben van így. Leginkább a termelők adminisztrációs terhektől való ódzkodása, és a kaotikus szabályozás okoz elrettentő akadályt. Ám egyre több felkészült partnerrel találkozunk a termelői oldalon, akik az életüket már nem a hétvégi piacozásban, a rendszer mellett működve képzelik el, hanem egy jól átgondolt üzleti modellben szeretnének boldoguni. Nekünk meggyőződésünk, hogy a gazdáknak azt kellene csinálniuk, amihez a legjobban értenek, termelni, a kereskedőknek kereskedni, a vásárlóknak pedig garanciákat kapni a minőségre, a termőhelyre. Ebben segít az eKofa.
Hol tartotok most, a verseny óta? Fut már piaci tesztelés? Jelentkeznek hozzátok eKofák?
Május 15-én indul a legnagyobb, miskolci eKofa rendszer, amit Anett jegyez, ő lesz a miskolci eKofa. Ő például eddig is árult saját üzletében a piacon. Már hajnalban ott kezd, minden környékbeli termelőt ismer és mindennap vállal kiszállítást. Még májusban tervezzük elindítani az észak-budai eKofát, aki Óbudától a Hegyvidékig látná el áruval a budaiakat. Előrehaladott tárgyalásokat folytatunk Pécsen is, és az ország számos pontjáról jelentkeztek.
A munkaerőhelyzet most elég szélsőséges, sok munkakereső is jelentkezik hozzánk. Fontos tudni, hogy ahhoz, hogy valaki eKofa lehessen, termelői helyismerettel és elszántsággal kell rendelkeznie. A mi modellünk nagyon kedvező, mert semmilyen anyagi tőkét nem igényel a megfelelő jelentkezőktől. Ingyenesen kapják az eKofák a webshopon át a támogatáson keresztül a képzésig az összes szükséges eszközt, nekik csak tenni akarással, kitartással és autóval kell rendelkezniük. Minderről az eKofa.hu oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők.
Minderről az eKofa.hu oldalon tájékozódhatnak az érdeklődők.